Thursday 28 October 2021

Airband receiver

It is not difficult to receive nearby AM aircraft transmissions in the VHF airband (118 – 136 MHz). The aircraft transmissions use a bandwidth of 8.33 kHz. 


Dutch coastguard Do228


Since the ‘old fashioned’ modulation AM is used, a simple detector (e.g. Schottky diode) can demodulate the airband waves. The schematic below shows a simple receiver that enables you to receive (strong, nearby) AM transmissions. Not a lot selectivity, so you may receive more transmissions on various frequencies at the same time..


 

More info about this design:

http://techlib.com/electronics/aircraft.htm

 

I was intrigued by a similar design - using PNP transistors - a long time ago. It was a design from the book “Jongensradio” from 1967. I never built it. 




11 comments:

  1. Hi Ron ,
    Jongensradio... Ik verslond die boeken !
    Ik herinner mij ook nog de jampot radio, weet wel niet precies of dat ook uit jongensradio kwam.

    ReplyDelete
  2. Ja, ik ook Luc. Heerlijke boeken. En Dr. Blan natuurlijk. Ken je die? Zeker de jampot radio stond in "Jongensradio". 73 Ron

    ReplyDelete
  3. Dr Blan ? Tuurlijk dat ! Uit de pan van dr Blan .Heerlijke tijden . En ﹰHollands Glorie voor de visserijband. Ik ga niet slapen deze nacht .....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik heb de Hollands Glorie ontvanger eens nagebouwd :-)

      https://pa2rf.blogspot.com/2014/05/first-results-with-hollands-glorie.html

      Delete
  4. Mooi !
    Ook eens gedaan op één zaterdagnamiddag-avond toe mij vader zaliger mij uitdaagde. Zelfs zonder trafo want die had ik niet , dus rechtsreeks aan het 220V net. Zou ik nu niet meer doen.
    73 Luc ON4AOL

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wow, Luc. Zonder trafoo. Dat is dapper. Kon je (U bedoel ik) wat ontvangen ?

      Delete
  5. Ja , maar enkel de middengolf. Ik had ook geen echte draadantenne en misschien ook niet lang genoeg gezocht of er nog visserij-uitzendingen waren . Alhoewel radio Scheveningen en Radio Oostende nog aktief waren .En de noodfrequentie was toen 2182 kHz dacht ik.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 2182 Kc is/was inderdaad de noodfrequentie. Radio Scheveningen is gestopt met de uitzendingen. En Radio Oostende.. Weet je dat?

      Delete
  6. Leuk project Ron uit de Jongensradio.

    73"Hans PE1DWA

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha Hans! Zeker een leuk project. Jij bent toch ook met Dr. Blan groot geworden ?

      Delete
  7. Inderdaad Ron, gezien mijn leeftijd ben ik ook met Dokter Blan groot geworden, leuke bouwprojecten voor de aankomende elektronische knutselaar ! Nooit verkeerd en leerzaam.....

    ReplyDelete