Sunday, 29 September 2013

Aircraft reflections on 4m

When analyzing WSPR signals in the 4 m band, signals can be spotted that are near the carrier wave of WSPR signals transmitted by other stations. These "ghost signals" are caused by aircraft reflecting the WSPR signal. Because the aircraft are moving a dopplershift is introduced.
This morning I caught a WSPR signal from PA0TBR on 70.0926 MHz with an aircraft reflection. I used the nice program SpecLab to have a close look at the signals:



The dopplershift between the carrier and the signal on the right (coming from the aircraft) is approximately 50 Hz. With this you can calculate the speed of the aircraft:

v= 50 * ((300/70.0926)/2) = 107 m/s = 385 km/h




Above you see a screenshot of WSPR March 2012. Measured dopplershift here was about 90 Hz which represents an aircraft speed of 695 km/h. A normal speed for an airliner jet at cruizing altitude.


More info: 

http://www.qsl.net/g3cwi/doppler.htm

http://www.pi4raz.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=2792&Itemid=43

5 comments:

  1. Hoi Ron, nooit geweten dat die streepjes reflecties zijn van vliegtuigen. Ik heb heel vaak van die strepen in WSPR. En dat klopt ook wel, de vliegroute komt hier precies over. Ga er toch eens meer op letten. 73, Bas

    ReplyDelete
  2. Hallo Bas, duurde bij mij ook even voor het kwartje viel. Zie je die refelecties ook op 28 MHz. Schijnt dat ze vooral op 4m en 2m te zien zijn.
    73 Ron

    ReplyDelete
  3. Hi Ron, mooi gevangen. Ik zie ze ook vaak, vliegtuigen zat hier rondom Schiphol. ;-) 73 Paul

    ReplyDelete
  4. In Zoetermeer ook veel overvliegend materiaal met Rotterdam Airport op 15 km en Schiphol op 40 km afstand. Al gedacht aan ADS-B ontvangst?
    73 Ron

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik heb wel eens naar vliegtuigen geluisterd. Maar echt heel interessant vind ik het niet. Nu hebben ze aardig aan de weg getimmerd met dongles en software, dat wel. Op die manier is vliegtuigen spotten wel een serieuze hobby geworden.

      Delete